Kijkbuis

Recensie: Bloodline

Een 'Original' uit de stal van Netflix staat bijna altijd garant voor topvermaak. Zo staan series als Lilyhammer, Orange is the New Black, Marco Polo en natuurlijk House of Cards tussen mijn absolute favorieten en ben ik benieuwd naar Better Call Saul en Daredevil. De meest recente geproduceerde serie van Netflix heet Bloodline en ik heb afgelopen week het eerste seizoen met ingehouden adem zitten kijken.

In Bloodline draait het om de Amerikaanse familie Rayburn en hun hotel in Florida. Pa en ma runnen samen een hotel in de Florida Keys, terwijl hun vier, inmiddels volwassen, kinderen, hun eigen weg zijn gegaan. Ze zijn allemaal wel in de buurt gebleven, op de oudste zoon Danny na. Hij vond het thuis maar niets en is de wijde wereld ingetrokken, waarbij hij heel zelden zijn familie nog opzoekt.

Het 45-jarig bestaan van het hotel is voor Danny (Ben Mendelsohn) een goede reden om terug te keren. Dat is het begin van ongemakkelijke momenten en pijnlijke situaties tussen de familieleden. John (Kyle Chandler) is als zachtaardige politieagent de vertrouweling van de familie, zijn broertje Kevin (Norbert Leo Butz) de hardwerkende 'sukkel' en zijn zusje Meg (Linda Cardellini) de slimme advocate die de lieve vrede wil bewaren.

De eerste afleveringen gebeurt er eigenlijk helemaal niet zo veel, maar ook weer wel. Vage flashbacks en subtiele verwijzingen geven je als kijker het gevoel dat er vroeger iets heel ergs is gebeurd. Niemand zegt er wat over, maar je voelt dat Danny het buitenbeentje is en dat zijn familie niet goed weet hoe ze met hem moeten omgaan. Alleen John lijkt een zwak te hebben voor zijn oudste broer: al is de reden hiervan ook niet meteen duidelijk.

In een extreem traag tempo presenteert de serie zich als een ingewikkelde, mysterieuze puzzel en werkt het naar een 'uitbarsting' toe. Deze constante dreiging was voor mij de grootste reden dat ik steeds verder wilde kijken. Bloodline is dan ook lastig onder één genre te plaatsen, maar ik zou het omschrijven als een psychologische thriller waar drama een grote rol in speelt. Het boeit vanaf de eerste aflevering.

Dat is mede te danken aan Ben Mendelsohn, die met zijn rol als Danny een fenomenaal karakter neerzet. Hij is dreigend en gevaarlijk: maar tegelijkertijd ook aandoenlijk, zorgzaam en intelligent. De scène waarin Danny zijn excuses gaat aanbieden aan de vrouw van John is een voorbeeld waarin het karakter van Danny goed zichtbaar wordt. Om van te smullen.

Het verhaal speelt zich af in Florida Keys, een prachtige groep eilanden in het zuiden van Florida. De witte stranden, blauwe zee en zomerse dagen staan in schril contrast met het duistere verhaal van de serie. Er hangt een bijzonder vreemd sfeertje die, zoals gezegd, alle kanten op kan gaan.

Bloodline heeft een fantastisch geschreven verhaal met erg goede acteurs, mooie locaties en een trage maar spannende opbouw. De eerste afleveringen moet je vooral rustig kijken en genieten van acteurs als Mendelsohn en Chandler (die held uit Friday Night Lights). Ik beloof je dat het de rit waard is. Want man man man, die laatste paar afleveringen zijn echt intens spannend. Wat een ontknoping. Genieten!

Rick