Lifestyle

CrossFit voor Dummies

CrossFit. Via vrienden of social media heb je er vast weleens iets van gehoord. En misschien denk je zelfs wel na over een proefles. Zo begon het ook bij mij een aantal maanden geleden. In de tussentijd is er een klein wonder gebeurd. Na 25 jaar op deze aardbodem heb ik eindelijk een sport gevonden waar ik met plezier naartoe ga. Dat had ik - en met mij de halve mensheid - nooit durven dromen.

De sport wordt steeds populairder, maar toch weten veel mensen niet wat CrossFit is. Lijkt het op fitness? Waar doe je dat dan? Hoeveel mensen zitten er in een groep? Allemaal vragen die mij inmiddels regelmatig gesteld worden. Niet dat ik een expert ben. Verre van. Maar de afgelopen tijd heb ik wel het een en ander opgestoken. In deze CrossFit voor Dummies lees je er alles over. Van een handig ABC'tje met veelgebruikte termen tot de juiste schoenen.

Wat is CrossFit?

Misschien wel even handig om eerst in kaart te brengen wat CrossFit is. De officiële omschrijving luidt: constant gevarieerde en functionele oefeningen op hoge intensiteit. In makkelijke woorden: je bent vooral bezig met oefeningen gebaseerd op de principes cardio, gewichtheffen en turnen. Altijd onder begeleiding. Van touwtjespringen tot push ups en van hardlopen tot pull ups. Het komt allemaal voorbij.

In 1996 opende de eerste sportschool specifiek gericht op CrossFit. De sport is dus al ruim 20 jaar oud, maar wordt vooral de laatste jaren steeds populairder. Inmiddels zijn er ruim 12.000+ boxes over de hele wereld. Goed om te weten: de oprichters hanteren hun 'handelsmerk' streng. Iedereen die de naam CrossFit (met hoofdletter C en F) draagt, moet voldoen aan een aantal eisen. Minimaal opleidingsniveau, specifieke inrichting en nog veel meer. Je weet dus dat je bij trainers terecht komt met verstand van zaken.

crossfit tips
Je boy in actie

Een gemiddelde les

Elke CrossFit les wisselt de inhoud. De opbouw is wel meestal hetzelfde. Een warming up, daarna rekken en strekken en als afsluiter de WOD. Deze Workout of the Day wisselt - voor wie hem nog niet voelde aankomen - per dag. In mijn ogen een van de grootste voordelen van CrossFit. Zelf zag ik namelijk altijd op tegen naar de sportschool gaan. Elke keer weer hetzelfde rondje, met dezelfde saaie oefeningen. Totaal niet motiverend. Tegenwoordig doe ik elke les iets anders. Soms ben je er goed in, de andere keer wat minder. In het ongunstigste geval ben je een half uur bezig met een oefening die je niet echt ligt. Prima te doen.

Het aantal lessen verschilt per box, maar vaak worden deze in de morgen en avond gegeven. Zelf ga ik 2x per week naar CrossFit Barneveld. Bij ons bestaan de groepen uit maximaal acht deelnemers. Via het online systeem schrijf ik mezelf in en ga vervolgens naar de les. Iedereen doet daar dezelfde oefeningen, maar wel op zijn of haar eigen niveau. Dit bouw je steeds verder op. Lukt hardlopen bijvoorbeeld niet, dan start je met roeien. Progressie komt vanzelf.

Het leuke is ook dat je steeds meer mede-sporters leert kennen. Iedereen heeft zijn eigen voorkeuren qua dag en tijd, dus vaak bestaat de groep uit bekende gezichten. Je gaat samen aan de slag en motiveert elkaar om tot het uiterste door te zetten. Laat je ook vooral niet tegenhouden door je niveau (of het gebrek eraan) of leeftijd. Van studenten tot moeders tot fanatiekere sporters, de groepen zijn zeer gevarieerd.


Het bord. Een belangrijke item bij CrossFit. Wat je gaat doen? Welke score? Hoeveel rondes? Alle antwoorden vind je op 'het bord'.

Wat maakt CrossFit zo leuk?

Ik zal je eerlijk bekennen dat de eerste les CrossFit een ware hel was. Al na een halve minuut warming up lag ik ergens in een hoekje te stuiptrekken. En toen stonden er nog 59 minuten op de teller. Het was afzien. Zeker voor iemand die 'niet zo'n sporter' is. De dagen erna voelde ik spierpijn ontstaan op plekken waarvan ik niet eens wist dat er spieren zaten. Maar die pijn voelde ook goed. Alsof je daadwerkelijk wat had gedaan. De proefles werd een proefmaand en vervolgens een vast abonnement. Inmiddels heb ik (bijna) elke keer echt zin om weer te crossfitten. Zoals al eerder gezegd: een wonder.

Meerdere factoren spelen hierin een rol. De progressie die je boekt is voor mij van grote invloed en werkt ontzettend motiverend. Waar ik in het begin net 3 push ups deed, deadlifte ik na drie maanden 100 kilo. Dan ben je toch wel even trots op jezelf. En in tegenstelling tot bijvoorbeeld hardlopen of fitnessen train je bij CrossFit dus alles. Hierdoor gaat ook alles beter. Meer kracht tijdens het fietsen, makkelijker dingen kunnen optillen, niet meer in ademnood de trein binnenvallen na een klein sprintje. Als je meerdere keren per dag resultaat voelt - ook al is het het openmaken van een stugge jampot -, dan voel je jezelf lekker. In spreek uit ervaring.

Natuurlijk ga je ook op lichamelijk gebied progressie zien. Een sixpack is nog ver weg. Als die er met mijn liefde voor wijn en chips ooit komt. Maar broeken van voordat ik begon met CrossFit zakken inmiddels van mijn reet af. En die opkomende spierballen zijn ook geen slechte bijkomstigheid. Sidenote: je hebt wel permanente spierpijn. Dat moet ik erbij zeggen 😉

Wat nog meer. Wat nog meer. Nou, het klinkt gek, maar af en toe helemaal tot het uiterste gaan is ook heerlijk. Nog net even dat extra beetje kracht uit je tenen trekken om de WOD binnen de tijd te halen en daarna kapot op de grond ploffen. Zeker voor iemand wiens sportcarrière voorheen bestond uit voetballen in nog nét niet het G-team en een tennisloopbaan korter dan Van Velzen, is dat geen onverdienstelijke zaak.


#bewijs

Kosten

Ook niet onbelangrijk zijn natuurlijk de doekoes. Want het moet tenslotte wel betaalbaar blijven. Zelf betaal ik €45 per maand. Daarvoor kan ik 2x in de week crossfitten. Kleine research online laat zien dat dit ook de gemiddelde prijs is bij andere boxen. Is het veel? Ligt eraan hoe je het bekijkt. Omgerekend betaal je €5 per les. Daarvoor krijg je elke keer een nieuwe workout met persoonlijke begeleiding in een professionele box. Vind ik schappelijk.

Voor de rest zitten de overige kosten hem in kleding, maar dat kan je natuurlijk zo gek maken als je zelf wilt. Een paar CrossFit-schoenen is wel een aanrader. Deze zijn speciaal ontworpen voor de bewegingen en bieden bijvoorbeeld extra steun en grip. Zelf heb ik laatst een paar uit de lijn van Reebok gekocht. Denk aan een prijs tussen de €100 à €150 euro. Of wacht als echte Hollander op de sale. Niet dat deze in het begin per se nodig zijn hoor. Een paar sneakers of hardloopschoenen voldoet dan prima.

CrossFit termen

Vroeg mij 3 maanden geleden naar een 'bear crawl' en ik stuurde je vermoedelijk door naar de snackbar. De CrossFit termen zijn niet bepaald alledaags. Een sit up komt je vast nog wel bekend voor, maar de eerste weken bestaat de les uit raadselachtige namen. Onderstaande woorden ga je gegarandeerd horen. Handig om alvast door te lezen.

Backsquat - laat de barbell op je schouders rusten en maak een squat
Barbell - stang met gewichten eraan
Box - de ruimte waar de lessen plaatsvinden
Box jump - op- en afspringen (of in het begin stappen) van een houten 'kist'
Burpee - neem een positie aan à la een push up, laat jezelf op de grond vallen, duw omhoog, spring en herhaal

Deadlift - oefening waarbij je de barbell (stang) van de grond pakt en recht overeind komt. Lastig voor stijve kaaskoppen als ondergetekende 😉
Double unders - tijdens het springtouwen het touw twee keer onder je door laten gaan
Kettlebell - gewicht met een soort handvat dat vaak gebruikt wordt bij oefeningen
Lunge - sta rechtop, neem een grote stap, zodat je been in een hoek van 90 graden staat en zak naar beneden totdat je knie de grond raakt
Overhead squat - oefening waarbij je de barbell boven je hoofd tilt en daarna squat

Pull up
- jezelf omhoog trekken aan een stang. Wees gerust: in het begin mag je elastieken gebruiken om het makkelijker te maken
Push up - opdrukken in het Nederlands
RFT - rounds for time
Run - als dit in de WOD staat, moet je aan het rennen
Sit up - lig met een rechte rug op de grond, buig je knieën en kom met je hele bovenlichaam omhoog

Squat - ga met je voeten op schouderbreedte staan, duw je borst naar voren en houd je rug recht, zak vervolgens naar beneden. Alsof je op een stoel gaat zitten.
Wall ball (WB) - oefening waarbij je een verzwaarde bal in de lucht gooit, deze opvangt door middel van een squat en daarna weer omhoog gooit. Een van mijn minst favoriete CrossFit bezigheden...
WOD - Workout of the Day

Aan de slag

Ook enthousiast geworden over CrossFit? Ga gewoon eens naar een proefles en kijk hoe het bevalt. Misschien vind je het geweldig. Misschien denk je waarom heb ik in godsnaam naar die Sander geluisterd? Voor mij heeft het in ieder geval gunstig uitgepakt. Ik ga meerdere malen per week met veel plezier sporten. Wie weet gebeurt er bij jou een soortgelijk wonder. Succes!

Sander