Food

7 tips waarmee je een suikervrij dieet makkelijk volhoudt!

Het is 't begin van het jaar, dus dat betekent dat Nederland zijn kerstkilo's er massaal aan het af diëten is. De trend is momenteel om een suikervrij dieet te volgen. Maar dit is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Als 'ervaringsdeskundige' op dit gebied geef ik vandaag daarom 7 tips waarmee jij het suikervrije-dieet goed vol kunt houden!

1. Drink thee

Wie suikervrij eet, heeft het over het algemeen een stuk kouder dan normaal. Je krijgt namelijk minder voedingsstoffen binnen waardoor je lichaam meer moeite moet doen om warm te blijven. Thee is tijdens een suikervrij dieet het ideale middel. Niet alleen om de kou tegen te gaan, maar ook om wat zoets binnen te krijgen. Neem tussendoor een kop fruitthee en je trek naar zoetigheid is weer even gestild.

2. Snack verstandig

Tijdens een dieet krijg je ongetwijfeld momenten waarop je zin hebt om jezelf ongegeneerd vol te proppen. En doordat je een suikervrij dieet volgt, denk je dat je zin hebt in suikers. Neem tijdens een hongerig moment bijvoorbeeld een plak kaas, een handje cherrytomaten of een cracker, maar geef niet toe aan de 'vraag' naar suiker. Of je nu een tompouce of een komkommer naar binnen werkt, het hongergevoel verdwijnt in beide gevallen.

3. Bouillon-O-Clock

De uren tussen het middag- en avondeten vind ik altijd het moeilijkst te overbruggen. Daarom heb ik voor mezelf tussen 15:00 en 16:00 standaard een 'bouillonmomentje'. In de Opkikker-bouillon van Maggi zitten bijna geen calorieën, maar het voelt toch of je wat voedzaams binnen hebt gekregen.

4. Light frisdrank

Je kunt natuurlijk beter voor water gaan, maar een glaasje prik is op zijn tijd gewoon hartstikke lekker. Je bent tenslotte al op dieet, dus om nou ook nog frisdrank te bannen, dat gaat mij wat ver. Beperk je inname wel tot twee glazen per dag en ga voor de variant met suikervervangers. Zelf gebruik ik bijvoorbeeld graag Slimpie limonade. Het smaakt lekker door de yoghurt en werkt ook prima als dorstlesser. En 's avonds 'verwen' ik mezelf met een glaasje cola light. Lees voor het kopen wel altijd de verpakking, want sommige light frisdranken bevatten alsnog suiker.

5. Blijf bezig

Je bent het hongerigst op de momenten dat je tijd hebt om erover na te denken. Voel je de honger aankomen? Loop dan een stukje met de hond, bel iemand op of ga de stad in. Grote kans dat je de honger gewoon vergeet!

6. Pak de auto

Tegenstrijdig in een dieet, maar pak soms de auto. Etentjes, verjaardagen, feestjes, zijn vaak de momenten die het moeilijkst zijn vol te houden. Waar een stukje taart nog is te weerstaan, gaan mensen bij drank vaak de fout in. En we weten allemaal: wanneer de alcohol vloeit, vervagen de grenzen. Ga daarom met de auto, zodat je niet teveel kunt drinken.

Wie sterk is drinkt natuurlijk niets. En als je toch in de verleiding bent gekomen, dan blijft de schade nog enigszins beperkt. Een verstandig mens stapt na meer dan twee drankjes immers niet meer achter het stuur!

7. Bedenk waarvoor je het doet Het belangrijkst is dat je altijd moet blijven onthouden waarvoor je het doet. Trots op jezelf zijn omdat het gelukt is, dat is een veel fijner gevoel dan teleurgesteld zijn omdat je een zak chips soldaat hebt gemaakt. Blijf positief en denk in wat je nog wel kunt eten, in plaats van wat niet. Maak bijvoorbeeld ijsjes van yoghurt en suikervrije limonade, zodat ook jij wat lekkers te snacken hebt terwijl de rest aan een vadsig makende Cornetto lurkt. De knop moet uiteindelijk om en dat kan toch écht alleen jijzelf! Veel succes!

Sander


PS: Zelf verloor ik met een suikervrij dieet bijna 30 kilo. Je kunt mijn verhaal, foto's en recepten over het dieet hier bekijken!